Historie

Het succesverhaal van een familiebedrijf

Iedereen die SONAX kent zal zich nauwelijks voor kunnen stellen hoe klein SONAX begonnen is. SONAX is wereldwijd bekend als marktleider op het gebied van onderhoudsproducten voor het interieur en exterieur van de auto. Echter 60 jaar geleden, toen Manfred Hoffmann en zijn vader het besluit namen om een polijstmiddel voor autolakken te gaan produceren was de uitkomst allesbehalve zeker. Inventiviteit, een scherp gevoel voor de marktvraag en uitstekende producten speelde een belangrijke rol in het succes: SONAX Duitsland telt nu meer dan 300 medewerkers en is in 94 landen actief.

Een merk met een historie

De geschiedenis van het merk SONAX gaat terug tot begin van de vorige eeuw. In 1903 is de overgrootvader van Manfred Hoffmann jr., de huidige eigenaar en directeur van SONAX, begonnen met het delven van silicium, een zeer fijn mineraal dat gebruikt werd in veel huishoudproducten. Na de oorlog, werd ”Sona”, een succesvolle zilverpoets, ontwikkeld. Als gevolg van de enorme opkomst van de auto is het idee geboren om een auto polish te onwtikkelen.

„Sona“ word SONAX

Een “X”; - als synoniem voor wax, werd toegevoegd aan de merknaam “Sona”. Op 11 mei 1949 werd het merk SONAX geregistreerd en wettelijk beschermd.

Het begon heel eenvoudig: vier vertegenwoordigers reden door het land met volgeladen auto’s. Het was het persoonlijke contact met klanten dat telde en SONAX succesvol maakte.

De doorbraak kwam met de vorst

Stap voor stap werden andere auto-onderhoudsproducten aan het assortiment toegevoegd. Maar niet alles was een succes vanaf het begin: bijvoorbeeld de door SONAX ontwikkelde de-icer dat werd verstrekt in glazen flessen. Helaas waren de de-icing producten niet vorstbestendig, daarom ontwikkelde het SONAX laboratorium een effectieve de-icer, voor het eerst op de markt in een spuitbus. Dit werd een grote verkoophit in de koude winter van 1962. In 1984, kwam Manfred Hoffmann jr. in dienst bij SONAX en hij heeft een opmerkelijke omzetstijging weten te behalen. Sindsdien leverde SONAX aan de vakhandel, oliemaatschappijen en auto-importeurs.

Een duidelijke imago, reclame en sponsoring hielpen SONAX in de eerste helft van de jaren 80 aan meer bekendheid. Een andere impuls voor de ontwikkeling van de onderneming was de hereniging van Duitsland in 1989, de omzet is verdubbeld in een korte tijd. Vandaag de dag wordt SONAX vertegenwoordigd in 94 landen over de hele wereld. De export steeg met 30 procent en dochterondernemingen in Oostenrijk en Nederland/ België (SONAX Car Care) bieden lokale aanwezigheid.

De sterke punten van een familiebedrijf

Ondanks de snelle ontwikkeling is SONAX tot op de dag van vandaag een echt familiebedrijf met een scala aan top producten. SONAX kenmerkt zich door korte besluitvormingsprocessen, gemotiveerde en betrokken medewerkers, en de bereidheid en het vermogen om te innoveren.